Nordic Ukraine Advocacy Summit 2026

Styrelsemedlem Oksana Henriksson och ordförande i USG Olexandra Tershak Gustavsson deltog i Nordic Ukraine Advocacy Summit 2026, som ägde rum den 10 och 11 maj i Köpenhamn. The Nordic Ukraine Advocacy Summit (NUAS) 2026 är ett oberoende forum på hög nivå som sammanför nordiska och ukrainska civilsamhällesorganisationer, den ukrainska diasporan, beslutsfattare och ledande offentliga röster för att stärka det samordnade stödet för Ukraina och nordisk säkerhet. Temat för årets summit var ”En varaktig fred genom demokratisk motståndskraft: Det nordisk-ukrainska partnerskapet i stor skala”.
Den första dagen ägnades åt nätverkande och praktiskt samarbete mellan organisationer, medan under den andra dagen pågick paneldiskussioner på hög nivå med beslutsfattare, experter och samhällsaktörer.
Ukrainska Sällskapet i Göteborg framför ett stort tack till arrangörerna av Nordic Ukraine Advocacy Summit 2026  Nordic Ukraine Forum; Ukrainian Dialogues, Copenhagen; AUD Association af Ukrainere i Danmark; Den Ukrainske Forening i Norge; Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa  för den utmärkta organisationen av detta viktiga evenemang som återigen syftar till ett långsiktigt partnerskap mellan de nordiska länderna och Ukraina.