Författararkiv: Ukrainska Sällskapet i Göteborg

Vyshyvanka-paraden

Ukrainska sällskapet i Göteborg framför ett innerligt tack till ALLA som deltog i den traditionella årliga Vyshyvanka-paraden och alla som stöttade oss och Ukraina när vi tågade genom Göteborg! 🇸🇪🙏Ett särskilt tack till Gothenburg Stands With Ukraine – protests, Plast Gothenburg city och den ukrainska skolan Vinochok. Genom det uppmärksammade vi Ukraina och visade vårt stöd. 🇺🇦
 Tack, Göteborg! 💛💙♥️

Nordic Ukraine Advocacy Summit 2026

Styrelsemedlem Oksana Henriksson och ordförande i USG Olexandra Tershak Gustavsson deltog i Nordic Ukraine Advocacy Summit 2026, som ägde rum den 10 och 11 maj i Köpenhamn. The Nordic Ukraine Advocacy Summit (NUAS) 2026 är ett oberoende forum på hög nivå som sammanför nordiska och ukrainska civilsamhällesorganisationer, den ukrainska diasporan, beslutsfattare och ledande offentliga röster för att stärka det samordnade stödet för Ukraina och nordisk säkerhet. Temat för årets summit var ”En varaktig fred genom demokratisk motståndskraft: Det nordisk-ukrainska partnerskapet i stor skala”.
Den första dagen ägnades åt nätverkande och praktiskt samarbete mellan organisationer, medan under den andra dagen pågick paneldiskussioner på hög nivå med beslutsfattare, experter och samhällsaktörer.
Ukrainska Sällskapet i Göteborg framför ett stort tack till arrangörerna av Nordic Ukraine Advocacy Summit 2026  Nordic Ukraine Forum; Ukrainian Dialogues, Copenhagen; AUD Association af Ukrainere i Danmark; Den Ukrainske Forening i Norge; Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa  för den utmärkta organisationen av detta viktiga evenemang som återigen syftar till ett långsiktigt partnerskap mellan de nordiska länderna och Ukraina.

Vyshyvankadagen

Kära vänner,
Det är dags att ta fram Vyshyvanka – en symbol för ukrainsk kultur, oövervinnerlighet och enighet.

Vi bjuder er att delta i evenemanget för att fira Vyshyvankadagen: tåga genom Göteborgs gator, sjunga ukrainska sånger och avsluta sammankomsten med en traditionell picknick. Bra att ha, men inte nödvändigt, en broderad skjorta, ukrainska symboler och mat för en picknick.

Vi samlas på Gustaf Adolf torg lördagen den 23/5 kl. 14:00!

I evenemanget deltar:
– Ukrainska Sällskapet i Göteborg
– Gothenburg Stands With Ukraine – protests,
– Пласт Гетеборг, ʼPlast – Ukrainska Scouter i Sverige’,
– Українська школа «Віночок» в м.Гетеборг.

Väl mött!
Slava Ukraini!

Forum Östeuropa 2026

Styrelsemedlemmarna i Ukrainska sällskapet i Göteborg, Oksana Henriksson, Nina Shanyavska, och Dmytro Romanchenko deltog i Forum Östeuropa 2026 i Göteborg den 7-8 maj.  Det är en unik möjlighet att träffa svenska myndigheter och aktörer inom civilsamhälle, akademi och näringsliv som arbetar med länder i Östeuropa och i synnerhet med Ukraina.
Vi framför ett varmt tack för inbjudan till Thomas Rosén, Göteborgs universitet, Centrum För Östeuropa (SCCEUS) och Svenska institutet (Si). Vi tackar också innerligt för den stora uppmärksamhet som ägnades åt Ukraina på forumet. 🇺🇦🇸🇪

Möte med ambassadören Svitlana Zalishchuk

Styrelsemedlem i Ukrainska sällskapet i Göteborg Nina Kamenska deltog i mötet med representanter från ukrainska organisationer med ambassadören Svitlana Zalishchuk i Stockholm.
Vi tackar för inbjudan och välkomnar samt stödjer initiativet för kontinuerlig dialog mellan ambassaden och representanter för ukrainska organisationer. Det var trevligt att träffa alla och få reda mer om ambassadörens arbete, organisationernas verksamheter samt diskutera fortsatt samarbete.  💛💙

https://www.facebook.com/share/p/1P1nwZ4tdn

Tack!

Ett varmt tack för alla era donationer. ❤️
Tack vare dem kunde vi leverera tourniqueter till ukrainska försvarare i Ukraina. Det finns ett fortsatt mycket stort behov av medicinska förnödenheter som räddar liv. Ryssland beskjuter Ukraina skoningslöst. Så vi fortsätter vår INSAMLING för inköp av tourniqueter och trauma-bandage och hemostatiska förband som räddar liv.
Ditt bidrag behövs och uppskattas mycket.

Dela gärna detta inlägg.
Swish 1231031608, Bankgiro: 326-7663

Repower: Workshop i äggpåskmålning

Styrelsemedlemmar i USG Nina Shaniavska och Marianna Kokosh, deltog i projektet Repower 20 i Sverige. Inom programmet anordnades en workshop i äggpåskmålning för deltagarna,sjukvårdare. Cirka 40 deltagare skapade sina egna pysanky (målade påskägg) och fick ta del av den ukrainska traditionen och den kreativa processen.
Äggpåskmålning förenar bevarandet av kulturarv med en terapeutisk effekt. Arbetet med vax och målarverktyg, det stegvisa skapandet av mönster och färglager, koncentrationen på finmotorik bidrar till att minska stress, stabilisera det emotionella tillståndet och återställa inre resurser. Processen av skapandet pågick i en lugn miljö med ukrainska vårsånger i bakgrunden, vilket bidrog till mer fokus på skapandet. Det skapades cirka 40 pysanky (målade påskägg) och det gav deltagarna möjlighet att uttrycka sin kreativitet.
Repower är en välgörenhetsorganisation som arbetar med psykologisk återhämtning för sjukvårdare och läkare som räddar liv vid frontlinjen. Genom olika metoder, bland annat kreativa och motoriska moment, får deltagarna möjlighet att återhämta sig, minska stressnivåer och hitta inre stabilitet.
Ukrainska Sällskapet i Göteborg uttrycker sin tacksamhet till Repower-teamet för förtroendet och möjligheten att vara en del av detta viktiga arbete. Vi vill också rikta ett särskilt tack till projektets deltagare för deras uthållighet och deras viktiga arbete som räddar många liv. Det är en ära för oss att få vara med och stödja dem i återhämtningen.

Tack

Återigen tackar vi alla som har bidragit till inköp av EcoFlow DELTA 2. ♥️💛💙Den har levererats till Ukraina. Den hjälper nu att rädda liv på dem som försvarar Ukraina. Striderna pågår och behovet av medicinska förnödenheter som räddar liv är fortsatt mycket stort. Så vi fortsätter vår INSAMLING för inköp av tourniqueter, trauma-bandage och hemostatiska förband.
Ditt bidrag behövs och uppskattas mycket. Dela gärna detta inlägg.🙏
Dela gärna detta inlägg.
Swish 1231031608
Bankgiro: 326-7663

Påskäggmålning workshops 2026

Ukrainska Sällskapet i Göteborg i samarbete med Naturhistoriskamuseet anordnar workshops i påskäggmålning två dagar. Föranmälan krävs. Se detaljerad info och länken till anmällan nedan. Hjätligt välkomna!♥️🌷
Lördag 21/3: https://www.gnm.se/aktiviteter/kalendarium/workshop-pysanka–ukrainian-easter-eggs_21mars/
Söndag 22/3: https://www.gnm.se/aktiviteter/kalendarium/workshop-pysanka–ukrainian-easter-eggs_22mars/